Träningsläger på Albo Ridklubb

I veckan som gått var jag instruktör på Albo Ridklubb i Ravlunda under deras ena ridläger. 
 
Tack till alla elever och andra medverkande för en famtastiskt rolig och givande träningsvecka. Hoppas jag får se de flesta igen framåt hösten:) Här är alla duktiga elever samlade inför den avslutande banhoppningen. 
 
 
När jag tränar en elev för första gången jobbar jag mycket med att bryta ner ridningen i flera mindre bitar. För att förstå helheten gäller det att kunna förstå delarna först. 
 
Det första jag tittar efter när jag ser en ny elev rida är:
 
- Ryttarens position i sadeln
- Ryttarens balans i sadeln
- Ryttarens signaler till hästen
- Ryttarens noggrannhet i ridningen
 
Precis som ridningen i sig är det givetvis flertalet olika aspekter som jag som tränare måste ta hänsyn till innan jag planerar träningsupplägget:
 
- Hur gammal är ryttaren? En äldre elev har lättare att ta in många olika instruktioner än ett barn
- Hur länge har ryttaren ridit? Det vill säga hur långt borde eleven kommit i utbildningsskalan
- Vilken häst sitter ryttaren på? Är det en trygg och bussig läromästare eller är hästen oerfaren?
- Vilka mål har ryttaren? Är de realistiska och uppnåliga? Är eleven intresserad av att tävla?
 
Jag strävar alltid efter att ha en dialog tillsammans med min elev. Hur upplever eleven sin ridning? Vad stöter han/hon på för problem i ridningen och hur löser de problemen? Jag har aldrig trott på teorin om att en instruktör ska stå och diktera hur/vad och varför till sin elever utan enligt min teori lär man sig bäst genom att ha en öppen dialog tillsammans med sin tränare. På mina träningar är det högt i tak! Eleven ska kunna ifrågasätta, vara nyfiken och själv vara med och lösa eventuella problem som uppstår. Jag vill att eleven ska förstå innebörden av övningarna jag bygger upp, inte bara rida dem. Jag brukar se det som att jag ger dem verktygen för att kunna fortsätta träna och utvecklas även på egen hand.  
 
I kommande inlägg kommer jag gå in på hur jag lägger upp ett träningspass, vart fokus ligger och hur jag får mina elever att utvecklas i ridningen. 
 
Rid väl!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0