Övning

Bommar är utomordentligt bra att använda sig av i det dagliga arbetet med hästen. 
 
Det ger variation till arbetet på ridbanan, det hälper dig som ryttare att träna ditt "öga" mot hinder, det kontrollerar gas och broms och lydnad hos din häst. 
 
 
 
Ja listan kan göras lång och variationerna är oändliga. De flesta övningar går dessutom att göra även fast man inte har en stor ridbana. Snarare ser jag det som en fördel att rida på en lite mindre yta. Hindren eller bommarna kommer snabbare och ryttaren måste vara mer alert och observant. 
 
Här kommer jag dela med mig av några övningar som jag ofta lägger in i mitt eget arbete eller i mina träningar:
 
ÖVNING NR 1
2 bommar på rakt spår med ca 24-25 meter mellan. Normalt på 6 språng för stor häst.
 
Syftet med övningen:
- träna rakhet och rytm
-kontrollera gas och broms, kunna variera antal galoppsprång
 
Börja med att värma upp hästen över bommarna i trav. Lägg in volter och övergångar mellan bommarna för att få en mjuk och smidig häst. Övergångarna till skritt eller halt får hästen att bli lyhörd och uppmärksam på dina hjälper. 
Som utgångspunkt rider jag för det mesta på det exakta antal sprången i början. Om det stämmer så vet jag att jag har hästen i en normal galopp. Sedan är det bara att börja laborera. Testa om du kan få tillbaka hästen i en mer samlad galopp och rida på 7-8 språng. Kan du rida hästen framåt i en större galopp och rida på 5 språng? 
 
Variera gärna mellan att korta och länga galoppen för att få ut maximalt av övningen. Var noggrann med att ha en plan innan du rider på bommarna. Bestäm exakt hur många galoppsprång du ska rida på för att förbereda dig mentalt. 
 
Problem som kan uppstå:
 

1. Hästen drar iväg när du ska länga galoppen: Detta är ett ganska vanligt förekommande problem. Att hästen blir stark och drar iväg när ryttaren ber hästen att länga galoppen. Antagligen har du inte hästen helt mellan dina hjälper, eller en ärlig bjudning fram till bettet. Hästen försöker undvika arbete och slippa sätta under sig med bak och jobba framåt uppåt, utan lägger sig istället i handen. Släpper ryggen, släpper bakbenen och galopperar bara framåt och inte under sig. Gör hästen uppmärksam på dig som ryttare. Galoppera 5 steg, bryt av till skritt, fatta ny galopp, galoppera några steg och gör halt. Upprepa procerduren till hästen lyssnar på dina hjälper. En del hästar kräver mer utmaning mentalt. Den vill att det ska hända något hela tiden och blir uttråkad och hittar på egna hyss annars. Tänk små variationer. Det kan räcka med att ställa hästen utåt några steg, flytta in bakdelen några steg, ändra formen eller takten några steg. 
 
2. Hästen byter galopp över bommen eller mellan bommarna: Detta är ett tecken på att hästen inte är riktigt rakställd och att du som ryttare inte har ett jämt stöd med dina hjälper. Kanske är det så att hästen skjuter dig lite snett i sadeln? Kontrollera att du själv sitter rakt i sadeln. Släpp stigbyglarna för att verkligen komma ner i sadeln och rama in hästen med dina skänklar och tygeln. Här upplever jag problemet oftast sitter hos ryttaren. Med glappande tyglar och utan inramning från skänkeln är det svårt att få en häst som går på rakt spår i balans och bärighet. Denna enkla (men ack så svåra övningen) talar oftast om ifall ryttaren slarvat med markarbetet i sitt dagliga jobb med hästen. Det är viktigt att rida noggrannt även när inte hinder eller bommar är med i bilden. Nogranna vägar med en häst som går i kontrollerad form och takt. Det är du som ryttare som ska kunna reglera galoppen hos din häst eller ponny, inte hästen som ska gå i den takten och galoppen som passar den bäst! Utnyttja hela ridbanan i ditt jobb med hästen. Våga släppa ridhussargen och utmana dig sälv och din häst genom att rida 2 meter innanför spåret.
 
3. Hästen lyssnar inte på förhållningarna: Här saknas grundlydnaden och oftast är det lite kommunikationsmissar mellan häst och ryttare. Som ryttare gäller det att vara tydlig med sina signaler till hästen. Ställ en tydlig fråga och invänta ett snabbt svar. Ställer du frågan för otydligt kan jag garantera att hästen kontrar med ett otydligt svar, det vill säga att den inte utför övningen som du hade tänkt dig. Vissa hästar eller ponnyer kräver att man ställer samma fråga flera gånger innan poletten trillar ner och de blir lyhörda på ryttarens signaler. Då gäller det att inte tappa tålamodet utan fortsätta "fråga" på samma sätt. Jag garanterar dig att hästen kommer börja lyssna såsmåningom. Med grundlydnad vill jag säga att hästen ska kunna svara för framåtdrivande hjälper och komma tillbaka när jag ber om det. Jag som ryttare ska kunna reglera hästen både framåt och bakåt oavsett när på ridpasset jag befinner mig, eller i vilken miljö jag är i. Använd lite samma tänk som om hästen rusar när du ska länga galoppen. Lägg in små variationer i ridningen som får hästen att vänta och bli lyhörd. Ett bra sätt är att börja redan i skrittarbetet. Bestäm dig för att rida 5 steg framåt i skritt,fånga upp och gör en halt. Skritta 3 steg, gör en ny halt. Rygga 4 steg och skritta 6 steg framåt. Ställ en ny fråga till hästen hela tiden. Det viktigaste är att du planerat vilken "nästa fråga" blir i huvudet för att inte överraska eller överrumpla hästen. 
 
Fortsätt sedan detta "tänk" även i galoppen och jobbet över bommarna. Variera hur du rider an på första bommen. Kanske rider du första bommen, märker att hästen inte svarar tillbaka utan gör då halt i stället? Fattar ny galopp och rider mot andra bommen. Det är viktigt att hästen väntar på dig och att du har en jämn avspänd galopp mellan bommarna även fast att du ska få in fler antal galoppsprång. Våga spänna bågen och fortsätt utmana dig själv och din häst för att utvecklas. Idag kanske du bara får in 7 galoppsprång, nästa vecka 9. 
 
Rid väl!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0