Nya elever att drilla

Den här veckan är det fullt upp med nya elever som ska drillas på ett träningsläger. Igår var första dagen. Lite spända och nervösa elever mötte mig på eftermiddagen, men jag tror att spändheten släppte ganska snabbt när de väl kom igång med ridningen.
Alla elever är ambitiösa och vill verkligen utvecklas, det gör mitt jobb som tränare ganska enkelt. Det ska bli roligt att följa ungdomarna framöver och se hur de utvecklas med lite mer träning.
Igår tränade vi på rakhet och vägar med flera olika bomövningar. Idag ska vi ta det ett steg till och träna på att svänga. Att svänga kan ses som en enkel sak men om man bryter ner det till flera olika steg kan "rida en sväng" vara minst lika svårt som en galoppsluta. Det beror helt på hur noggrann och pedantisk ryttaren vill vara.
En tendens jag ser hos många, framförallt orutinerade ryttare (men även mer rutinerade) är att mycket fokus hamnar i handen och tygeln när de ska svänga sina hästar. Det är lätt att ta till handen först om balansen i sadeln är lite dålig. Handen ligger oftast närmare till hands än skänkeln. När jag undervisar vill jag få ryttaren att se hur alla hjälper interagerar med varandra och påverkar varandra. Diagonala hjälper är något att eftersträva. Vänd för ytterskänkeln och led med inner. Givetvis är alla hästar olika och har sina egenheter vilket gör att det ibland är nödvändigt att frångå principen med ytter-innerhjälper. Kanske har hästen svårt för att ställa sig korrekt i halsen och bogen, eller hästen kanske skjuter ut bogen för att komma undan? Det viktigaste är att rida varje häst efter deras egna förutsättningar och vara öppen för att testa nya lösningar.
Rid väl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0