Att rida nya hästar

Att rida nya hästar...eller en del av min grundfilosofi...

När jag hoppar upp på en ny häst för första gången börjar jag alltid med att känna in den nya hästen. Jag vill ge hästen en ärlig chans att få vara sig själv innan jag påverkar den med min ridning.

För mig är det a och o att kunna påverka hästen i den långsammaste gångarten först. Klarar du inte det finns det ingen chans att du klarar av att rida hästen korrekt i en snabbare gångart. Just när jag hoppar upp på en ny häst är skritten en bra gångart att lära känna hur hästen reagerar på mina signaler och hjälper.

Jag testar hur mycket tryck jag måste ge med skänkeln för att få hästen att flytta sig, hur mycket jag måste använda mitt säte och min hand för att få hästen att göra en avsaktning osv. Min strävan oavsett ålder och utbildningsnivå på häst/ponny är att rida med så små hjälper som möjligt. Jag vill ge hästen en svag signal och få önskad reaktion omedelbart. Med en ung häst gäller det att vara konsekvent och ha tålamod. En unghäst måste få göra fel. Gör om, gör rätt. Det är viktigt att jag som ryttare är konsekvent i mina signaler för att den unga hästen ska lära sig vad som är rätt från början.

När jag sedan börjar känna lite mer på den nya hästen kan jag också börja forma den dit jag vill ha den. Med vissa hästar tar det längre tid. Vissa hästar går att lära "rätt" på ett träningstillfälle. Allt beroende på hur pass felriden hästen är, vilka grundförutsättningar hästen har och hur mycket egen vilja hästen har.

En av grundstolparna i min ridfilosofi är att jag som ryttare ska guida och hjälpa till att sätta upp en "ram" för hästen. En ram innebär att jag bestämmer takt, tempo, form och vägval. Med hjälp av mina skänklar ramar jag in hästen och hjälper såväl den unga som rutinerade hästen att hålla sig i "min ram". Med små singnaler kommer jag såsmåningom kunna påverka ramens utformning. Det vill säga, ändra takten, formen, gångarten eller vägvalet.

(Jag kommer längre fram beskriva hur jag lägger upp ett träningspass för både den rutinerade som den orutinerade hästen.)

För att få en ny häst att lyssna på mina hjälper använder jag mig av övergångar. Både skritt till halt och trav till skritt. På så sätt hjälper jag hästen att komma upp med ryggen, under sig med bakbenen och jobba korrekt. Samtidigt får jag en lyhörd häst som lär sig vara observant på ryttarens signaler. Det är allt för vanligt att ryttare rider i en gråzon. Gråzon behöver nödvändigtvis inte bara vara negativt. Stundtals kan det vara skönt för hästen att få jogga i ett avspänt tempo och hitta sin egen takt, MEN för mycket gråzon gör hästen långsam i steget och långsam för hjälperna.

Det är de små konsekventa förändringarna som i långa loppet leder till de stora framstegen!

Oftast tar det inte många minuter innan jag och hästen har hittar varandra och kan kommunicera på samma våglinje. Det talas mycket om att ryttare ska rida en konsekvent ridning och lära sig att hitta ett system, men jag ser det snarare så att ryttare måste lära sig att bli lyhörda för vilken häst de sitter på. Det är dömt att misslyckas om jag som ryttare försöker köra över hästen och dominera den direkt när jag hoppar upp. Försök alltid att ha en mjuk och passiv grundinställning innan du läst av hur hästen är, reagerar på dina hjälper. Hellre börja med små signaler för att ge hästen en ärlig chans att få göra rätt, för att sedan om det inte fungerar förstärka hjälperna. Det ger så mycket mer i längden. Att rida ska vara ett samspel mellan häst och ryttare inte en ryttare som med skarpa hjälper dominerar en häst eller för den skull....en häst som tar kommandot över sin ryttare. Att rida handlar om att ge och ta, hitta harmonin och bli ett ekipage.

Nedan en video på mig och en häst jag tävlar. 130 debut och jag har endast ridit hästen några gånger innan. Hästen är het och framåt och jag som ryttare måste försöka anpassa mig efter hur hästen är. Samtidigt måste hästen hålla sig inom min ram (som i detta fallet måste vidgas lite för att hästen kräver mycket eget utrymme).
Önskar du lämna din häst på tillridning hos mig, eller för tävling, försäljning? Kontakta mig via mail.

[email protected]

Rid väl mina vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0