TÄVLING - Tema 1:1

Har du egen häst eller ponny, är i början på din ridkarriär och är nyfiken på att börja tävla? 
 
 Här kommer jag dela med mig av de erfarenheter jag samlat på mig under alla år som aktiv tävlingsryttare. Min förhoppning är att dessa små tips och råd ska kunna hjälpa dig som ännu inte är så rutinerad att lyckas på tävlingsbanorna. 
 
Innan det väl är dags för själva tävlingsmomentet är det en del praktiska saker som måste fixas. Först och främst måste du som ryttare inneha ett grönt kort. Det gröna kortet får du genom att deltaga i en utbildning som arrangeras av en av Svenska Ridsportförbundet godkänd ridklubb. Utbildningen är både praktiskt och teoretisk och avlsutas med ett litet test för att kontrollera att deltagarna kan grunderna i tävlandet. 
 
Efter det gröna kortet är det dags att lösa medlemsskap hos den ridklubben du vill tävla för. Alla godkända ridklubbar hittar du på www.ridsport.se. Hur väljer jag en klubb som passar mig? Det mest naturliga är att välja en klubb som ligger nära där du själv bor. På så sätt är det lätt att komma in i gemenskapen och deltaga i olika aktiviterer och arrangemang som klubben annordnar. Chansen att träffa på klubbkamrater på samma tävlingar ökar också:) Det du som ryttare kan kika på är vad klubben har för medlemspolicy. Flertalet klubbar betalar tillbaka en del eller hela tävlingslicensen mot att tävlingsryttarna ställer upp sm funktionärer vid hemmatävlingar. Har klubben några lag inom den grenen du är intresserad att tävla i? Det är roligt och utvecklande att rida i lag! Oavsett om det handlar om div 3 eller elitlag, och det kan vara roligt om klubben har lag i de olika divisionerna. 
 
Efter medlemsskap i en klubb är det dags att kolla över licenserna. Kanske har du redan eller häst eller ponny som tävlat tidigare, då är sannolikheten stor att hästen har en livstidslicens på tävling. Du behöver då bara förnya licensen varje år. Din egen licens registrerar du på tävlingsdatabasen. 
 
Tävlingsdatabasen - TDB förkortat, är en sida där du hittar den mesta informationen du behöver när det kommer till tävlandet. Här fönyar du licensen till dig och hästen, söker efter tävlingar och ser resultat från tidigare tävlingar. Här har varje ryttare ett eget konto där betalningar till tävlingar sker och även premieutbetalning. 
 
Innan det är dags för tävling tycker jag det är viktigt att själv vara påläst och förberedd. Tävlingsreglementet - TR, finns att läsa på ridsportförbundets hemsida. Klicka här. TR är uppdelat i dels en gemensam del, men även grenvis. Här står allt du behöver veta och lite till. Vilket bett är godkänt att tävla på, hur många hinder och vilka typer av hinder får ingå i en 110 cm hoppning, hur kvalar jag till högre klasser osv? Det är varje ryttares skyldighet att vara påläst på TR för att veta vilka regler som gäller på tävlingsplatsen. 
 
När alla licenser är lösta, grönt kort fixat kan det vara en god idé att kolla över din hästs vaccinationsintyg. Alla hästar som tävlar måste vara regelbundet vaccinerade och det är ryttarens skyldighet att kunna visa upp vaccinationsintyget på tävlingsplatsen. Hästen eller ponnyn ska vaccineras minst en gång per år. Kolla över och se till att vaccinera i tid. 
 
Jag själv samlar alla viktiga papper, kort och intyg i en tävlinsmapp. Det är ett bra sätt att hålla reda på allt:)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0